Josee Koning viert 50 jaar Bossa Nova in stijl

jk1Recentie www.jazzpodium.com

Josee Koning viert 50 jaar Bossa Nova in stijl

Het was een beetje koud in het Bloemendaalse openluchtheater Capreera tijdens het optreden van Josee Koning met het Nosso Trio, de begeleidingsband van João Bosco en van Josee zelf tijdens haar toernee door Brazilië mei jl. Maar dat deerde niet want het 50-jarige bestaan van de bossa nova werd gevierd en van dat feit alleen krijg je het al warm. De klassemusici van het Braziliaanse Nosso Trio, pianist Hans Vroomans (Metropole Orkest, Trijntje Oosterhuis) en de Zwitserse cellist Daniel Pezzotti overgoten het stijlvolle optreden van Josee Koning met een muzikaal warme saus.

Josee Koning begon met Chega de Saudade en vervolgde met Bim Bom, de b-kant van de toenmalige single. Mooier kun je de viering van 50 jaar bossa nova niet beginnen. Ondertussen werd de tekst van Chega de Saudade op een scherm geprojecteerd en daarna zwart-wit foto's van het Rio de Janeiro van de jaren '50 en oude LP hoezen van de groten van de bossa nova. En daar hoort Tom Jobim natuurlijk ook bij, de grote bossa nova componist die Josee Koning persoonlijk heeft ontmoet en haar sterk heeft geïnspireerd. Nummers van Jobim passeerden de revue en van João Donato. 'De componist die van die compacte nummers componeerde', zo omschreef Koning deze bossa nova en jazzpianist die werkte met Jobim en Astrud Gilberto en ook met Herbie Mann, Chet Baker en Carl Tjader.

Josee Koning verwees naar de film Black Orpheus die de bossa nova wereldwijd bekend maakte. Uiteraard ontbrak Desafinado niet, het liedje over de man die vals zingt maar van iemand houdt. "Je mag bossa nova zo klein zingen," vertelde Josee het publiek. En dat deed ze ook, rustig, ingetogen, maar vloeiend en met een warme ingeleefde stem. Het leek alsof ze nog in Brazilië was. Koning had een geweldige band om zich heen, eerst natuurlijk het Nosso Trio met het fraaie gitaarspel van Nelson Faria, de soepel swingende bas van Ney Conceiçao en het weergaloze drumwerk van Kiko Freitas die subtiel kan spelen maar ook dynamisch vuurwerk aflevert, zoals in de batucada vlak voor de pauze. De stemmige pianoklanken van Hans Vroomans kleurden het geheel op sfeervolle wijze. Josee's muzikale my space-vriend Daniel Pezzotti trad voor het eerst met haar op en maakte van zijn spel een 'Cellobration' (de titel van zijn laatste CD).

Josee Koning liet in Triste horen dat trieste nummers in Braziliaanse muziek niet zo triest klinken maar lichtvoetig. De Braziliaanse humor kwam naar boven in O Pato, ooit een wereldhit in Brazilië. In dit nummer dansen eend, gans, zwaan en watervogel de samba. Je kon ze bij wijze van spreken in de vijver tussen podium en publiek zien dansen.

"Er komen hele generaties na mij die verliefd worden op de bossa nova." Zo introduceerde Josee haar leerlingen aan de conservatoria van Amsterdam en Rotterdam die het achtergrondkoor verzorgden. Na de pauze was de bossa van Josee (nu gekleed in een stijlvolle rode jurk)meer jazzy getint. Ze zong Voz e Violão van haar laatste albumBem Brasileiro en een mooie versie van Jobim's Aguas de Março dat begon met een filmbeeld van een zingende Jobim; daarna nam Josee het over. Ondertussen daalde de schemering neer over Capreera. De poëzie van de bossa nova weerspiegelde in het licht van de vijver. Josee stelde het publiek op de hoogte van het feit dat ze is genomineerd voor een Edison. Ze gaf ook ruimte aan haar begeleiders om eigen stukken te spelen. Tegen het einde bracht ze het bekende So dança samba en terwijl ze zong, swingden de carnavalsbeelden van het carnaval van Rio van het doek. Met alle leerlingen (negen in totaal) en haar band sloot ze de avond waardig af met The Girl from Ipanema. Astrud Gilberto had al eerder vanaf het doek toegekeken hoe in Nederland de bossa nova in ere wordt gehouden!

Gebruikte apparatuur: Aanwezig eindset van het huis (D&B C4/C7), Soundcraft MH3/32, Max monitoren, Lexicon PCM91. Voor de stem van Josee gebruikte ik een Shure 87b, een Midas XL42 preamp met daarachter een SPL Dynamaxx en een SPL De-esser.